Yrittäjyyskasvatus mukaan peruskouluun

Yhteistyötä, yhtä aikaa ja yhdessä tehden.

Muutama vuosi sitten Hyvinkäälle laadittiin opetussuunnitelma yrittäjyyskasvatukseen. Opettajia tulisi nyt kannustaa ja avustaa opetussuunnitelman toteuttamisessa. Opettajat ovat monien lobbaajien kynsissä, ja siksi olisi oikein tukea heitä tärkeiden asioiden hoitamisessa.

Yrittäjyyskasvatusta on vaikea hahmottaa. Mitä se oikein on ja miten sitä tehdään?  Esimerkiksi materiaalien hankinta ja selkeät valmiit ohjeet auttavat. Siihen voin ja haluan antaa panokseni.

Yrittäjyys on nimittäin rohkeuden kasvattamista, epäonnistumisen hyväksymistä, yhteistyökykyä ja paljon muuta, mistä ei matikan, kuviksen, biologian tai fysiikan tunneilla suoraan puhuta.

Toisinaan koulu pirstaloi asiat. Yrityskasvatus sen sijaan yhdistää kaiken. Otetaan kuvaamataito mainonnan tueksi ja matematiikka talouden palvelukseen. Fysiikkaa tarvitaan tuotannon luomiseen.

Näin syntyy yhteistyötä siihen, että kaikki tapahtuu yhtä aikaa ja yhdessä tehden.

Tulevan sukupolven edustajien pitää voida luoda yrittäjille ja kaikille asukkaille yksinkertaisempi ja selkeämpi Hyvinkää ja koko Suomi.

Nuorena en ymmärtänyt yhteiskuntaopin merkitystä kouluaineena. Nyt en enää ymmärrä yhteiskunnan monimutkaisuutta. On lääninhallitus, kunnanhallitus, AVI, ELY-keskukset, Uudenmaanliitto, Aluehälytyskeskus, valtionhallinto, verottaja ja mitä niitä onkaan. Kuka hoitaa mitäkin asiaa? 

Kenen alaisuudessa on Kela? Kuka vastaa sotesta? Jos haluan tien no 25 kolmikaistaiseksi Kehä V:ksi, mihin instituutioon otan yhteyttä? Kuka päättää mistäkin. 

Yrityskasvatukseen tulee siis liittää vahvasti myös yhteiskuntaoppi. Tulevan sukupolven edustajien pitää voida luoda yrittäjille ja kaikille asukkaille yksinkertaisempi ja selkeämpi Hyvinkää ja koko Suomi.

Miltä kuulostaa? Jos heräsi ajatuksia, ota yhteyttä, niin jutellaan tästä lisää.